A megfelelő tárhely szolgáltató kiválasztása nem egyszerű, és sokszor idegőrlő feladat. Azonban megkönnyítheted a feladatot, amennyiben van egy listád arról, hogy vállalkozásodnak pontosan milyen funkciókra van szüksége. Cikkünkben bemutatjuk azokat a legfontosabb kérdéseket melyek fel kell tennünk magunknak, vagy a tárhely szolgáltatónak ahhoz, hogy a számunkra legmegfelelőbb döntést hozzuk meg. Segítségükkel sok időt és potenciális fejfájást takaríthatunk meg.
Mielőtt azonban feltesszük a kérdéseket, nem árt tisztában lenni az alapvető tárhellyel kapcsolatos fogalmakkal.
Megosztott tárhely (Shared hosting)
A megosztott tárhely tökéletes kiszolgálja az alacsony és erőforrástól függően akár nagy látogatottságú weboldalak igényeit is. Ugyanazon a szerveren több weboldal osztozik, gyakorlatilag megosztják egymás között az üzemeltetés költségeit. Hátránya azonban, ha az egy szerveren található weboldalak akár egyike is elkezd túl nagy forgalmat generálni, úgy a szerveren található összes weboldal működése lelassul.
Virtuális privát szerver (Virtual Private Server Hosting)
A virtuális privát szerver hasonló elven működik, mint a megosztott tárhely, azonban az adataid teljesen el vannak különítve, ezáltal nagyobb biztonságban vannak.
A virtuális privát szerver esetén a szolgáltató teljesen az igényeid szerint lemezterületet, feldolgozási sebességet és memóriát biztosít számodra. Bármikor lehetőség van módosítani, hogy milyen erőforrásokra van szükség, azonban nem biztosítják egy teljes, különálló szerver teljesítményét.
Dedikált szerver (Dedicated Server Hosting)
Abban az esetben, ha weboldalad folyamatosan magas látogatószámmal üzemel, a dedikált szerver lehet a legjobb megoldás a számodra. A kiszolgáló szerver teljes erőforrása a rendelkezésre áll, ezért a weboldal soha nem fog lelassulni, leállni.
Menedzselt tárhely (Managed Hosting)
A menedzselt hosting szolgáltatás prémium támogatási lehetőséget kínál. A weboldalnak rendkívül gyors letöltési időt, magas szintű biztonságot, a szakértői támogatást, a napi biztonsági másolatokat és automatikus frissítéseket; valamint állandó rendelkezésre állást biztosít.
Kérdések, melyeket érdemes feltenned
1. Mik a weboldalad jelenlegi igényei?
A keresés megkezdése és a különböző tárhely szolgáltatók ajánlatainak összehasonlítása előtt mindenképpen tisztázni kell, hogy mik a weboldalad jelenlegi igényei. A jelenlegi látogatószámod pontosan megmutatja, hogy milyen sávszélességre lesz szükséged. Például egy havi 1 millió látogatóval rendelkező weboldalnak sokkal nagyobb sávszélesség szükséglete van, mint egy ezer látogatóval rendelkező blognak.
Fontos tényező még, hogy milyen forgalomnövekedésre számítasz 3, 6 és 12 hónapon belül. Nincs szükséged pontos számokra, azonban fontos szempont, hogy a jövőbeli tárhely szolgáltatód bármikor gördülékenyen képes legyen növelni a rendelkezésre álló erőforrásokat.
2. Megfelel az oldalad technológiai előírásainak?
Ahhoz, hogy egy weboldal megfelelően működjön, a tárhelynek meg kell felelnie bizonyos technológiai követelményeknek. A tárhely kiszolgálók nagy része a legfrissebb stabil verziókat telepíti a dinamikus oldalak kialakításához szükséges PHP és MySQL rendszerekből, de ennek ellenére mégis elképzelhető, hogy weboldaladnak valamilyen egyedi környezetre van szüksége. Ilyen esetekben nem árt, ha ezekről előre meggyőződsz, a biztonság kedvéért.
3. Milyen rendelkezésre állási időt vállalnak?
A legtöbb tárhely szolgáltató cég 99.5% körüli rendelkezésre állást garantál ügyfelei részére. Kevés olyan szolgáltató van, amely 99% alatti értéket garantál csak. És bár pár tized százalék nem tűnik sokban a 99%-ot látva, ha kiszámolod, hogy 365 nap esetében mennyi idő az egy tized, akkor látni fogod, hogy bizony erre is oda kell figyelni.
4. Milyen támogatásra van szükségem?
A technikai és technológiai háttértől függetlenül tudni szeretnéd, hogy milyen segítséget nyújt a szolgáltató a tárhely beállításai során. Egyes szolgáltatók lépésről-lépésre végig visznek a teljes beállítási folyamaton, míg mások nem nyújtanak ebben segítséget.
Tedd fel magadnak a kérdést, hogy milyen segítséget, milyen háttértámogatást vársz el a szolgáltatódtól, és ez alapján döntsd el végül kire fog esni a választásod.
5. Milyen az ügyfélszolgálat?
A tárhely szolgáltatók weboldalai rengeteg hasznos információval szolgálnak, azonban nem minden felmerülő kérdésre adnak választ. Tegyél fel kérdéseket az ügyfélszolgálatuknak és figyeld meg, milyen gyorsan, milyen alaposan és mennyire segítőkészen reagálnak a kérdéseidre. Ebből következtetéseket tudsz levonni arra vonatkozóan, hogy egy jövőbeli felmerülő problémával kapcsolatban milyen segítségre számíthatsz tőlük.
Hasznos segítség, amennyiben rákeresel a szolgáltatókra és elolvasod, hogy az ügyfeleik hogyan értékelték őket. Előfordulhat, hogy az elsőre jónak tűnő szolgáltatóról sok a negatív vélemény, ilyenkor fontold meg, hogy szeretnél-e velük szerződni.
6. Milyen gyorsan töltődik be az oldalam?
Talán ez a legfontosabb kérdés amire válaszolnod kell. A mobilról történő internetezés előretörésével 2018-ban az legtöbb területen már 50% felett van ezen eszközök részesedése a látogatásokból és 50% alá szorult a hagyományos asztali (desktop) gépek részesedése. Mivel a mobil internet kapcsolat sebessége még mindig elmarad egy vezetékes hálózatétól, ráadásul a felhasználói élmény kutatások rámutattak arra, hogy a mobilról netezők türelmetlenebbek, mint desktop-os társaik, ezért az utóbbi időben kritikussá vált, hogy egy weboldal gyorsan töltődjön be.
A pozitív felhasználói élmény – amit az angol User Experience -nek, röviden csak UX-nek hív – kiépítésében már az is sokat számít, ha weboldalad 5 helyett mondjuk csak 3 másodperc alatt tölt be. Egy ennyire kiélezett versenyben a tárhely szolgáltatás sebessége és minősége alapjaiban meghatározó lehet. Egy lassú tárhely szolgáltató mellett bármit is csinálsz a weboldaladdal, túl lassú lesz ahhoz, hogy a látogatóknak jó legyen és észre sem veszed, hogy a látogatók 20%-át már azelőtt elveszíted, hogy belépnének a weboldaladra.
7. Mennyire ismert a tárhely szolgáltató?
Egy ismert tárhely szolgáltató kiválasztásának megvannak az előnyei. A legfontosabb: tudhatod, hogy több ezer vagy akár több millió ügyfél használja a szolgáltatásaikat. Ennyi ügyfél zökkenőmentes kiszolgálása megfelelő technológia hátteret és magas szakmai tudást igényel. Ezek megléte pedig elengedhetetlen egy magas színvonalú és számodra megfelelő tárhely kiválasztása esetén.
8. Biztonságos lesz a weboldalam?
Ezt a kérdést nehéz megválaszolni, mert előfordulhat az az eset, hogy a weboldalad vagy az azt kiszolgáló szervert támadás éri. Erre pedig senki sem akar gondolni.
Elengedhetetlen az, hogy a tárhely kiszolgáló rendszeresen, napi rendszerességgel készítsen biztonsági másolatokat a kiszolgált weboldalairól. Így egy esetleges külső támadás után, gyorsan helyreállítható a weboldalad és visszaáll a rendes működése.
Mielőtt kiválasztod a tárhely szolgáltatódat, nézd meg a weboldalán, vagy érdeklődd meg az ügyfélszolgálatukon, hogy milyen intézkedéseket tesznek a külső támadások megelőzésében és az adataid védelmében.
9. Mennyit szánsz havonta a tárhelyedre?
Fontos meghatározni, hogy mekkora összeget vagy hajlandó havonta a tárhely szolgáltatódnak kifizetni. Tartsd szem előtt, hogy az olcsó megoldás sok esetben nem véletlenül olcsó, azonban az, hogy egy szolgáltatás drága nem garancia arra, hogy a számodra legmegfelelőbb szolgáltatást fogod kapni.
Összefoglalás
Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása segítséget nyújt abban, hogy meghatározd mire van szükséged a weboldalad tárhely szolgáltatójának kiválasztása során, melyek azok a szempontok, amiket elvársz és elvárhatsz tőlük.