Egy weboldal sikerének kulcsa elsősorban a rajta közzétett tartalmon, és ennek a tartalomnak a marketingjén áll vagy bukik. Akár egy ingyenes WordPress sablonra épített honlap, amely egyedi, különleges és emberi nyelven írt tartalmat közöl, sok olvasó érdeklődésére számíthat. A keresőoptimalizálás is elsősorban a tartalomról szól. A technikai háttér egyik eleme azonban meghatározó: ez pedig az üzemeltetés, a szerverháttér. Ha a honlap lassú vagy rendre elérhetetlen, az olvasók nem jutnak el a tartalomig. És nem csak az olvasók miatt fontos.

A Google hátrébb sorolja azokat a weboldalakat, amelyek gyenge infrastuktúrán üzemelnek. Ez különösen igaz azokra a piacokra, amelyeken erős a verseny. Ezért tény: a keresőoptimalizálás sikerét nem a szerverháttér fogja okozni. De a gyenge minőségű infrastruktúra keményen odaverhet az organikus forgalomnak. És a tartalomba tett akár milliós befektetést is lenullázhatja. Ezért nagyon oda kell figyelni, hogy ki üzemelteti a honlapunkat. Az alábbiakban a legfontosabb szempontokat gyűjtöttem egybe.

Sebesség: legyen olyan gyors, amilyen csak lehet

A tartalmat a lehető leggyorsabban kell leszállítani az olvasónak, mert ő nem fog várni. A lassú weboldalakról rengetegen elkattintanak. Ezért kulcskérdés, hogy a szerver válaszideje bőven 0,5 másodperc alatt legyen.

A legegyszerűbb, ha tárhelyszolgáltató kiválasztása esetén megnézzük magának a szolgátlatónak a weboldalát. A Google Page Speed Insights ingyenes eszköz révén bármely weboldal esetében elvégezhetjük a tesztet.

Nem azt kell néznünk, hogy a weboldal milyen sebesség-értéket kap, hiszen ez rengeteg egyéb tényezőnek is a függvénye. Csak azt kell vizsgálnunk, hogy milyen gyorsan válaszol a szerver. Ideális esetben a szerver 0,5 másodperc alatt válaszol. Ha ennél jóval magasabb értéket kapunk, keressünk másik tárhelyszolgáltatót.

Az ezit.hu weboldal szerverének válaszideje: 0.21 másodperc.

A szerver fizikai távolsága az olvasóktól

Az oldalbetöltés sebességét nem csak a szerver válaszideje befolyásolja, hanem sok-sok egyéb tényező. Ilyen például az a kérdés, hogy milyen CMS-t (Content Management System = tartalomkezelő rendszer) használunk vagy hogy optimalizáltuk-e a képeket. De ami a szervert érinti, fontos kérdés az is, hogy hol található.

Minél közelebb van fizikailag a szerver az olvasóhoz, annál gyorsabban fog bejönni a felhasználó készülékén a weboldal. Az adatoknak minden esetben el kell jutniuk a szervertől a felhasználó gépéig. Nem mindegy, hogy a szegedi olvasóhoz Tokyióból vagy Budapestről kell megtennie az utat az adatoknak.

És pontosan ezért a Google ici-picit előrébb sorolja azokat az oldalakat, amelyek hazai IP címet használnak. Ha magyar nyelvű weboldalt használunk, a magyar IP címekről üzemelő weboldalakat a Google előnyben részesíti. Ha csak nincs valamilyen oka annak, hogy külföldi szolágltatót használjunk, válasszunk a hazai kínálatból.

Ügyfélszolgálat: a kritikus pont

Ökölszabálynak azt javaslom, hogy soha ne használj olyan tárhelyszolgáltatót üzletileg kritikus weboldal üzemeltetésére, ahol nincs 0-24-es ügyfélszolgálat. Egy weboldal bármikor sérülhet vagy vírustámadás érheti. Bárki bármit is mond, 100%-os védettség, biztonság nem létezik. A védettséget az jelenti, hogy van egy szakértő a vonal másik végén, aki értően hozzá tud nyúlni a szerverhez, meg tudja mondani, mi a probléma, és még segíteni is tud neked akár azonnal.

Ha forgalmas weboldalad péntek este megsérül, és legközelebb hétfőn reggel van elérhető ügyfélszolgálatod, pokoli hétvégéd lesz. Forgalmat, pénzt, és természetesen Google-beli pozíciót is veszíthetsz.

Mielőtt szolgáltatót választasz, kérdezd meg, miben tud és miben nem tud neked segíteni az ügyfélszolgálat. Tudd meg, hogy a választott csomagban mi van benne, és mi nincs. Tapasztalatom szerint az ügyfélszolgálat adja egy tárhelyszolgáltatás talán legnagyobb értékét.

99% feletti vállalt rendelkezésre állás

A rendelkezésre állás (angolul Uptime) egy százalékban megadott érték. Ha a rendelkezésre állás 99%, az azt jelenti, hogy a szolgáltató azt vállalja, hogy ha 100 alkalommal megnézed a honlapodat, akkor az 99 alkalommal ott is lesz a képernyőn. Érdemes olyan szolgáltatót választani, ahol ez az érték valamivel magasabb, mint 99%.

A tárhelyszolgáltató weboldalán az Általános Szerződési Feltételek című dokumentumnak tartalmaznia kell ezt a mutatót. Nézd meg, mielőtt vásárolsz. 99,5% vagy ezen érték feletti mutató erős jel arra, hogy jó helyen jársz.

Biztonsági mentés naponta

A szolgáltatónak minden nap kell készítenie egy biztonsági mentést a webodlalról, amelyet legalább egy hétig tárolnia kell, hogy szükség esetén vissza tudjátok állítani. A honlapod bármikor sérülhet vagy akár te magad is elkövethesz olyan hibát, amelynek a helyreállítása több órányi fejlesztői munkát igényel.

Ilyenkor egy biztonsági mentés rengeteget segíthet, mert néhány kattintással visszaállíthatod a tegnapi verziót, és máris folytathatod a munkát.

SSL tanúsítvány

Ma már alapkövetelmény az, hogy a weboldalunk és a felhasználó gépe között biztonságos SSL kapcsolat létesülhessen. A tárhelyszolgáltatónak képesnek kell lennie ingyenes (Let’s Encrypt) és fizetős tanusítvány installálására is.

 

SSL tanúsítvány: apró zöld lakat jelzi az olvasónak, hogy az oldal biztonságos.

 

Az SSL tanúsítvány nem csak biztonsági okokból fontos. Ma már egyre nagyobb jelentősége van a honlapunk és a cégünk reputációja szempontjából is.

A webböngészők (Google Chrome, Firefox, Internet Exporer, Edge) ugyanis jelezik az olvasónak, hogy a weboldalunk rendelkezik-e tanúsítvánnyal. Ha pedig nem rendelkezik, akkor figyelmeztetik az olvasót, hogy a weboldalunk nem biztonságos. Ez nem azt jelenti, hogy a honlapunkon tartózkódni veszélyes, mégis sok olvasó kifejezetten az ilyen figyelmeztetések miatt távozhat a weboldalról.

CMS installáció

Megkönnyíti az életedet, ha saját CMS rendszert (például egy WordPress weboldalt) nem kell manuálisan telepítened, hanem a szolgáltató alapcsomagjában hozzáférhető egy olyan szoftver, amely ezt elvégzi helyettünk.

Ilyen szoftver például a Softaculous, amellyel rengeteg CMS rendszert tudsz telepíteni biztonságosan anélkül, hogy ehhez fejlesztői segítségre lenne szükséged. Ha a tárhelyszolgáltató csomagjában CPanel is hozzáférhető, minden valószínűség szerint ilyen telepítő rendszert is találni fogsz. De nem biztos, ezért a legokosabb az, ha vásárlás előtt rákérdezel.

Szerver oldali gyorsítótárazás

Ha a weboldalad valamilyen CMS rendszeren fut (például ha WordPress-t használsz), a honlap gyrosítására külön oda kell figyelni. A WordPress weboldalak ugyanis hajlanosak akkor is lassan futni, ha a szerver szempillantás alatt válaszol. Ennek az az oka, hogy a WordPress-ben előre elhelyeztek egy sor olyan eszközt, lehetőséget, ami könnyen kezelhetővé teszi, és megkönnyíti számunkra azt, hogy programozói tudás nélkül is használhassuk.

Ezért a WordPress honlapokat gyorsítani szoktuk. A gyorsításnak alapvetőek két módja ismert.

  • Gyorsítás bővítmény segítségével. Ebben az esetben telepítjük valamelyik WordPress caching bővítményt a honlapon, amely az installáción belül elvégzi a gyorsításhoz szükséges feladatokat. Ennek a megoldásnak az előnye, hogy szinte bármely szerverkörnyezeteben telepíthető. A hátránya, hogy ilyenkor egy újabb bővítménnyel terheljük a weboldalunkat. Márpedig alapszabály, hogy WordPress bővítmények használatakor nagyon mininalistán érdemes eljárjunk. Csak azt kell telepíteni, amire feltétlenül szükségünk van.
  • Gyorsítás a szerver felől. Ez az igazi profi megoldás. Ebben az esetben a tárhelyszolgáltató a szerveren telepíti és futtatja a szükséges eszközöket, és a caching funkciót nem a te honlapodra terheli rá. Sok tárhelyszolgáltató erre saját maga által fejlesztett megoldást használ, mások a Google Page Speed vagy egyéb funkciókat tesznek elérhetővé. Ha olyan tárhelyszolgáltatóba futunk bele, újabb erős jelét találtuk annak, hogy jó helyen járunk.

Vélemények, visszajelzések

További nagy kérdés, hogy a szolgáltató hozzáférhetővé tesz-e magáról véleményeket, és megmutatja-e legalább néhány olyan ügyfelét, akire okkal lehet büszke. Nem kell naívnak lennünk: mindenkinek vannak elégedetlen ügyfelei, és minden tárhelyszolgáltatónak vannak hiányosságai is (ha nem előbb, majd utóbb derül ez ki), de egy valamire való tárhelyszolgáltatónak meg kell tudnia mutatni, hogy néhány nagy kutya már rábízta az irháját.

Ha képesek arra, hogy biztonságosan üzemeltessenek egy komolyabb magazint vagy egy nagy forgalmat futó blogot, akkor okkal bízhatunk bennünk mi magunk is. És ez megfordítva is igaz: ha valaki nem veszi a fáradtságot némi referencia közzétételére, akkor jogosan gondoljuk, hogy nem akar minket ügyfelének.

Mennyit érdemes fizetni érte?

A tárhelyed a futócipőd, a weboldalad a trikód. A tárhelyen spórolni olyan, mint marathon előtt azon agyalni, hogy melyik a legolcsóbb cipő, amit csak vásárolni lehet. Egy gyenge tárhelyszolgáltatóval, vagyis havi 2-5 ezer forint megspórolásával

  • nem (vagy csak lassan) fogod tudni leszállítani a tartalmadat az olvasónak;
  • vírustámadásoknak és lerohanásoknak teheti ki a weboldalad (amiért a Google is feketelistára tehet téged)
  • a megspórolt pénz sokszorosát fizetheted ki fejlesztőknek azért, hogy megszereljék a weboldaldon esett kárt.

blog készítés sikere ezer dolgon múlik. A weboldalad keresőoptimalizálása is számos tényező függvénye. Nagyon fontos, hogy a háttérben legyen egy atombiztos tárhelyszolgáltató, aki gondoskodik róla, hogy a webolalad gyorsan és biztonságosan üzemeljen, és ahol mindig felveszik a telefont, ha szükséged van segítségre.

 

Ők már minket választottak


További partnereink >>
Technikai hátterünk építőelemei


Telefonos ügyfélszolgálatunk ideiglenesen rövidített nyitva tartással üzemel: hétköznap 9-17, illetve 18-19 óra között.
This is default text for notification bar