A blogod, honlapod sikere elsősorban a tartalmadon múlik. A képek és a videók a tartalom részét képezik. A Google előrébb sorolja azokat a tartalmakat, amelyek jó minőségű és egyedi képeket tartalmaznak. Ezt azért teszi, mert az olvasók is több időt töltenek azokon a cikkeken, amelyek képeket tesznek közzé. A képek ugyanis érzelmeket közvítetenek. Tömörítik, leegyszerűsítik az összetett információkat.

Blogolás során érdemes megtanulni a képek gyors, profi használatát: szerkesztését, méretezését és optimalizálását. A profi blog fényképei

  • személyesek, egyediek, nem csak stock-fotókat tartalmaznak;
  • nem lassítják a weboldalt, mert megfelelően optimalizáltak;
  • pontosan illeszkednek a honlap keretébe, mobilon és asztali képernyőn is jól helyezkednek el;
  • élesek, érthetők és szépek.

Ebben a cikkben áttekintést adunk arról, hogyan használhatod eredményesen a fényképek erejét a blogodban, és hogyan állíthatod be a képeket úgy, hogy technikalilag is megfelelő legyen az elhelyezésük.

Honnan szerezhetünk képeket a blogunkra?

Képeket alapvetően kétféleképpen szerezhetünk. Az első út az, ha mások által készített képeket használunk fel.

A webodlalak legtöbbje stockfotókat használ, ezeket ingyenes vagy fizetős oldalakról tudjuk letölteni. A legjobb ingyenes stockfotó adatbázis az unsplash.comés a pexel.com oldalak, amelyen több tízezer remek minőségű fényképet találhatunk. Magyarországon kivételesen nagy értéket képvisel az ugyancsak ingyenesen használható Fortepan gyűjtemény.

Google kép alapú keresés funkcióját használva további rengeteg kép közül választhatunk. A Google képkeresője értelemszerűen a világ legnagyobb fénykép-adatbázisa. Az egyetlen hátránya, hogy a képek többségét licensz védi, és nem használhatjuk. Ezért ritka, hogy a tökéletes képet éppen itt találnánk meg. A képkeresőben ezért azokat a képeket kell leválogatni, amelyek üzleti célú felhasználásához a tulajdonos hozzájárult. Ezen kívül a Google lehetővé teszi, hogy szinte bármilyen szempont (méret, szín, file-típus stb.) alapján filterezzük a képeket.

A képek megszerzésének másik útja az, ha magunk készítjük őket mobiltelefonnal, fényképezőgépen vagy képszerkesztővel. Ha egyedi képeket használunk, kiemelkedhetünk a tömegből. Egyedi képek lehetnek:

  • saját készülékkel készített fotó;
  • screenshot (képernyő-fotó);
  • átalakított stock-fotó (filterezve, feliratot hozzáadva).

A lényeg az, hogy mindig adjunk hozzá legalább egyetlen egyedi motívumot. Ha más nem jut eszünkbe, tegyük rá a logónkat. A képeket könnyedén szerkeszthetjük online képszerkesztő programok segítségével. Ezek a programok többnyire ingyenesek és remek minőségben képesek képeket formázni, alakítani.

Az online képszerkesztő programok lehetővé teszik számunkra, hogy bármilyen képet bármilyen méretre vágjuk. A képeket színezhetjük, filterezhetjük, egyedi szimbólumokat, jeleket, ikonokat adhatunk hozzájuk, és feltölthetjük, használhatjuk saját egyedi vektorainkat is a képszerkesztés során.

Hány képet tegyünk egy bejegyzésbe? És milyen képeket?

A képeknek több típusát különböztetjük meg:

  • Magyarárzó képek: feliratokkal, nyilakkal, jelekkel rendelkeznek, és kiegészítik a szöveges magyarázatot. Ezek a képek az útmutatók nélkülözhetetlen elemei. Ide tartoznak a grafikonok, rajzolt táblázatok is.
  • Hangulatképek: arcok, emberi gesztusok, történetek, tájak bukkannak fel rajtuk, nagyon fontosak, mert érzelmeket közvetítenek.

Minden blogbejegyzés tartalmazzon legalább egyetlen képet, és lehetőleg tartalmazzon minél többet. Nem kell feleslegesen teletömni a cikket képekkel, de ahol kiegészíti, egyszerűsíti a tartalmat, használjuk őket.

Minél hosszabb a cikk, annál több képet igényel. Ennek egyszerű oka van: a szövegolvasás fárasztó, és az olvasó elmegy, ha csak szöveget lát. Ezért ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy 500 szavanként legyen legalább egy kép a cikkben.

Ha lista-bejegyzést készítünk (példál a 22 legjobb online képszerkesztő vagy A sikeres keresőoptimalizálás 7 titka címmel), mindegyik alcímhez illik képet tenni. Az olvasók várják, keresik a képeket. Ha a cikkünk inkább útmutató jellegű (mint ez az írás is), akkor nem szükséges mindenhol képeknek lennie, csak ahol ennek kifejezetten értelme van, ahol szükséges.

A kritikus pont a file-méret

A képek használata kapcsán a technikai szempontokra is oda kell figyelni. A legfontosabb technikai szempont az, hogy a képet megfelelően méretezzük. Ha ezt nem tesszük meg, a weboldal szélsőségesen belassulhat. Egy átlagos weboldal legfeljebb 2-3 MB adathalmamazt tartalmazhat, ha azt akarjuk, hogy gyorsan töltődjön be a felhasználó gépére. Ha a képeket nem méretezzük le, a legjobb szolgáltató sem fogja tudni villámgyorsan betölteni a weboldalt az eszközre.

Az ideális képfile méret 200 KB alatt van, de 500 KB-nál nagyobb képet semmiképpen ne hagyjunk fent a honlapon. Használjunk JPG vagy PNG file-okat, ezek korszerűek, és a böngészőprogramok számára megfelelően tömöríthetők.

Hogy a weboldalunk sebbességét mennyiben befolyásolja a képek méretezése, a Google Page Speed Insigths eszközzel nézhetjük meg. A profi, milliós forgalmat futó weboldalak is rengeteg energiát pocsékolnak el a fényképek gondoatlan kezelése miatt. És persze forgalmat és ügyfeleket is veszítenek vele. A közelmúltban weboldal elemzés során futottunk bele az egyik luxus-órákat áruló hazai webáruház blogjába, ahol az alábbi sebesség-adatokat mértük.

Sebesség mobilon: nagyon lassú.

Ez bizony nagyon rossz, mivel az órás piacon éles a verseny, és a Google könyörtelenül kispadra ülteti a lassú weboldalakat. Amikor megnéztük, hogy mi okozza a honlap lassú betöltését, a képeket találtuk elsősorban felelősnek.

Megvan a bűnös: egyetlen képet felejtettek leméretezni.

Sőt, valójában csak egyetlen kép felelős. A nagy címlapfotó egymagában nagyobb, mint az egész weboldalnak lennie kellene. Ilyenkor egyszerű a megoldás: ennek a képnek a leméretezésével ugrásszerűen nőne a weboldal sebessége.

Ha nő a sebesség, az olvasók nem hagyják el oldalt. Ha nem hagyják el az oldalt, a Google több olvasónak hozza fel a honlapot. És ha minden megtörténik, akkor a hónap végén több bevétel lesz a pénztárban. Ez tényleg ennyire egyszerű: az ilyen apróságok rengeteget számítanak üzleti szempontból.

Milyen eszközöket használhatsz a képek leméretezésére?

Képek leméretezéséhez sok eszköz áll rendelkezésünkre. Piacvezető eszköz az Adobe Photoshop, de ez fizetős. Az online képszerkesztők kifejezetten rosszul, gyengén méretezik le a képeket, tehát kifejezetten erre a feladatra specializált applikációkat kell keresni:

Ingyenes online eszközök közül a legegyszerűbb a https://tinypng.com/ vagy a https://compressor.io/ oldalt használni. Remekül teljesít a https://www.jpegmini.com/ és a https://kraken.io/, igaz, az utóbbiakért fizetni kell.

A saját gépünkre is telepíthetünk speciális eszközt. Ebben a körben verhetetlen az https://imageoptim.com/versions alkalmazás, ami megfelelő beállítás esetén a kép minőségét is kevéssé vagy egyáltalán nem roncsolja.

Képek egyedi beállításai és keresőoptimalizálása

A képek beállítása kapcsán néhány apróságra érdemes még odafigyelni. Ezek jelentős részben a képek keresőoptimalizálását segítik, de hozzájárulnak ahhoz is, hogy a kép gyorsabban töltődjön be. Elsősorban a képhez járuló szöveges tartalmakról van szó.

A fenti kép metaadatainak megadása.

  • A file neve legyen értelmes, olvasható. Kisbetűvel, ékezetek nélkül és elválasztó vonallal írva: DCC_78711 helyett legyen kepszerkeszto-program.jpg
  • Alternatív szöveg (helyettesítő szöveg megadása): eredetileg látássérültek számára fejlesztették ki. A látássérültek által használt szoftverek felolvassák a szöveget, és a Google ezt fontos SEO tényezővé léptette elő. Rendkívül fontos apróság.
  • Feliratot adjunk a képekhez, ha van értelme. Ez is egy szöveges tartalom, ami gazdagítja a kép jelentését a kereső számára, és ici-picit előrébb hozza a weboldalt a rangsorban.

Ezek az apróságok eleinte sok időt visznek, de ha automatikussá válik ezeknek a dolgoknak a beállítása, nagyban növelhetik a weboldal üzleti értékét. Ha egy blog vagy weboldal több ezer képet tartalmaz, akkor csak a képek méretének és keresőoptimalizálásának tudatos kezelésével komoly üzleti kiadásokat takaríthatunk meg, és növelhetjük a forgalmat is.

Fényképek a tárhelyen: mennyit foglalnak?

Ha leválogatjuk, hogy egy adott tárhelyen a rendelkezésre álló kapacitás hány százalékát foglalják le a nem leméretezett képek, ijesztő számokat kaphatunk. Minden, ami nem szöveges tartalom vagy nem kód, az többnyire kép. Ha a tárhelyszolgáltatód jelez, hogy magasabb csomagra kell váltanod, mert elfogyasztottad a rendelkezésre álló helyedet, nézd meg a képeidet.

Nem kell nagy weboldal ahhoz, hogy 100 db nem kellően leméretezz gép elfoglaljon egy alap 1 GB-os tárhelyet. Ha minden kép 10 MB-os, akkor 100 kép ki is töltöt minden helyet. Helyesen leméretezve ennyi képnek legfeljebb 20 MB-ot lehetne elfoglalnia. Hatalmas különbség.

WordPress weboldal esetén az Uploads mappa nagyságát kell megnézni az installáción belül. Ha nem akarunk vagy nem merünk a szerveren keresgélni, van más megoldás is. A Disk Usage Sunburst bővítmény ingyenesen telepíthető a weboldalon. Telepítés után az Eszközök >> Disk Usage menüpontot kiválasztva egy kör alakú szivárvány jelenik meg.

Az uploads mappa tartalmazza a képeket. És itt látjuk, hogy mekkora.

A szivárvány rétegei az egyes mappákat és azok MB-ban elfoglalt nagyságát mutatják meg. Mindössze annyi a dolgunk, hogy megkeressük az uploads nevű mappát. Ha ráhúzzuk az egeret, látjuk, mennyi helyet foglalnak a képek. Az egeret középre húzva pedig azt látjuk, hogy mennyi helyet foglal el az egész weboldal a tárhelyen.

Összefoglalás

fényképek átméretezése és kezelése a weboldal sebességének és minőségének kritikus pontja. Használni kell a képeket, mert enélkül a weboldal értéke, olvasottsága óhatatlanul lemarad a versenytársaktól. A képek helyes és kreatív használatával a honlapunk mind az olvasók, mind a keresőrobotok szemében értékesebb lesz. És kevesebbet is kell majd fizetnünk a tárhelyszolgáltatónak is.

Technikai hátterünk építőelemei